Salesforce Admin 201 training: dag 1

salesforce-admin-201

Sinds vorige maand maak ik deel uit van het team van Business Process Consultants binnen het bedrijf waar ik werk. Een van mijn hoofdtaken hierin bestaat uit het door en door kennen van onze CRM oplossing (salesforce.com) en het geven van advies wanneer er nieuwe werkmethodes of oplossingen gezocht worden waarbij Salesforce één van de grondstenen is.

4 jaar geleden heeft men binnen ons bedrijf de keuze gemaakt van CRM pakket te veranderen en is deze keuze gevallen op de SaaS-oplossing ( software as a service) Salesforce.com. Bij mijn vorige werkgever had ik net een CRM implementatie achter te rug, welliswaar met een andere oplossing, namelijk PeopleSoft. Men kon dus mijn gebruikerservaring best gebruiken. Sindsdien ben ik lid van het implementatieteam, ben ik kerngebruiker en trainer van eindgebruikers. Hoewel ik de frontend, vanuit het oogpunt van gebruikers, door en door ken, is het admingedeelte voor mij nog totaal onbekend terrein.

Om die reden startte ik met de Salesforce Certified Admin 201 training met als hoofddoel alle troeven en details aan de achterzijde van Salesforce te leren kennen. Deze training omvat 5 volle dagen en in deze post vertel ik mijn ervaringen van dag 1.

Met z’n tienen volgen we een Virtual Classroom training, gegeven door Salesforce trainer Harry Dunne (zaakvoerder van Bluewavegroup gevestigd te Dublin).

We werden op voorhand verwittigd dat dag 1 vooral theoretisch zou zijn, vooral in de voormiddag, maar dat dit na verloop van tijd een hands-on training zou worden. Inderdaad zo zag de voormiddag eruit:

  • Welkom
  • Korte introductie van de deelnemers
  • Introductie en overzicht van Salesforce
  • Introductie van het virtuele bedrijf AW Computing die ons net heeft aangenomen als zogenaamd Salesforce Admin
  • Het datamodel van Salesforce
  • Navigeren binnen Salesforce
  • Waar kan je help en training vinden

Voor mezelf was deze voormiddag een mooie opfrisser. Als je reeds 4 jaar werkt met Salesforce als gebruiker mag je er wel vanuit gaan dat je een beetje kan navigeren binnen Salesforce en dat je weet hoe het datamodel in elkaar zit.

De namiddag was waar ik op zat te wachten! Eindelijk prutsen aan de backend, moeahahaha!

De namiddag verliep als volgt:

  • De organisatie klaarmaken voor gebruik
  • Het bedrijfsprofiel instellen (locale, taal, valuta,  werken met meerdere valuta,…)
  • De gebruikersinterface configureren (look and feel, sidebar, search, …)
  • Traceerbaarheid van activiteiten, taken en afspraken instellen
  • Zoekinstellingen optimaliseren
  • Instellen van Chatter en groepen
  • Aanmaken, toewijzen en beheren van gebruikersprofielen en rechten

De namiddag was inderdaad hands-on, veel oefeningen en een snel tempo, maar enorm boeiend! Ik kijk al uit naar dag 2, dit is gewoon keileuk.

Enkele algemene tips en vragen die tijdens de sessie aan bod kwamen en niet in de cursus staan:

  • Werk als admin steeds in de Engelse taal, ook al wordt Salesforce binnen je bedrijf in meerdere talen gebruikt. Als je met een probleem zit of je zoekt iets op het internet, zal je meer oplossingen en informatie vinden in het Engels. Ook als je later met externe developers gaat werken zal de communicatie veel vlotter verlopen als je dezelfde benamingen voor instellingen en velden gebruikt.
  • De Multiple Currency Feature moet je laten activeren voor je organisatie door dit aan Salesforce zelf te vragen. Hieruit vloeide de volgende vraag: Bestaat er een lijst van opties die standaard niet zichtbaar zijn en die door Salesforce geactiveerd moeten worden? Hierop kon de trainer niet antwoorden maar zoekt het op.
  • Gebruik weergaves van objecten wanneer bepaalde gebruikers vaak een specifieke lijst moeten consulteren zoals bedrijven uit een bepaalde sector, of een selectie die aan bepaalde criteria moeten voldoen. Hieruit volgde de volgende onbeantwoorde vraag: Kan je een weergave als standaard weergave pushen voor bepaalde profielen of users?

Heb jij de Salesforce Admin 201 training gevolgd en wil je ook jouw ervaring delen? Weet jij het antwoord op bovenstaande open Salesforce vragen? Reageer dan hieronder.

Geef feedback