Over Mij

Laat mij me even voorstellen… Mijn naam is Jan Vandevelde, een gemotiveerde jonge man met een no-nonsense attitude.

Ik studeerde Economie-Moderne Talen, waarna ik tolk-vertaler Engels-Spaans volgde. In 2000 nam ik de beslissing om met mijn professionele carriëre van start te gaan.

Transitie van een “digitale wereld” naar Waste Management

Ik ben gestart als Customer Service Representative bij Mobistar (tweede grootste telecom operator in België). Gedurende 4 jaar probeerde ik een oplossing te vinden voor elk klantprobleem. Ik wou elk pittig detail over het netwerk kennen, de technische limieten, alsook de redenen waarom een klant iets wel of niet mocht kunnen met zijn mobiel. Ik verdiepte mij in de applicaties om te weten te komen of de oorzaak van een probleem van technische aard was of eerder een beslissing van het management. Mijn doortastendheid zorgde al snel dat mijn kennis van zaken en ervaring uitstak boven dat van mijn collega’s waardoor ik dan ook vaak als rolmodel werd aanzien. Mijn management zag dit en zag dan ook dat ik meer te bieden had. In de daaropvolgende jaren groeide ik door tot Customer Service Coordinator, daarna werd ik Customer Service Team Leader en eindigde ik als Quality & Coaching Coordinator. Gedurende 9 leuke jaren heb ik mezelf ontplooid en deed ik heel wat Sales en Marketing ervaring op.

Sinds ik in 2000 fulltime aan de slag ging probeerde ik, naast mijn fulltime job, ook van mijn hobbies een bijberoep te maken. Zo had ik enkele blogs, deed ik aan affiliate marketing, webdesign, websitepromotie, enz… waardoor ik heel wat kennis en ervaring opdeed van een wereld die “Internet Marketing” heet.

Na 9 jaren vond ik het tijd worden om het over een andere boeg te gooien en mijn ervaring ergens anders in te zetten. Ik belandde in een geheel tegengestelde wereld… Waste Management!

Ik werd gerecruteerd als Project Manager Sales & Marketing voor een internationaal Waste Management bedrijf van Gansewinkel. Probeer je de uitdaging even voor te stellen wanneer je uit een wereld komt waar niks meer op papier wordt gedaan en alles digitaal en automatisch verloopt en je terechtkomt in een bedrijf waar de contracten van klanten nog worden geklasseerd en genummerd in grote hangkasten. Een serieuze ommezwaai maar dat bood een enorm verbeteringspotentieel waar je als projectmanager slechts van kan dromen!

Na analyse van de werkwijzen en business processen kon ik al snel enkele nieuwe werkmethoden ontwikkelen die het aantal manuele acties drastisch kon verminderen. Men had al snel door dat men met digitalisatie en automatisatie veel kosten kon besparen en dat men daarvoor niet altijd grote investeringen hoefde te maken.

En toen kwam de kans van mijn leven: het bedrijf wou een nieuw CRM-pakket aanschaffen!

Sinds ik ervaring had met het implementeren van een nieuwe CRM (Peoplesoft) van bij mijn vorige werkgever, introduceerde mijn manager mij aan het implementatie team. Van bij het begin van het traject kon ik suggesties maken, ervaringen delen, ideeën op tafel werpen, discussiëren over de strategie en het leuke eraan was dat men mijn mening serieus nam.

De keuze is uiteindelijk gevallen op Salesforce.com en tot op heden hebben we daar totaal geen spijt van!

Tijdens de uitrol was ik verantwoordelijk om onze belgische en franse gebruikers te trainen, terwijl mijn collega’s de trainingen in Nederland verzorgden. Uiteindelijk hebben we meer dan 500 eindgebruikers uit verschillende departementen, met verschillende werkmethoden en profielen,  getrained. Dat was een ongelofelijk leerrijke ervaring en vooral FUN om te doen!

Gedurende 4 jaar gaf ik training aan nieuwe gebruikers en gaf dagdagelijks coaching. Ondertussen is onze org uitgegroeid en tellen we 750 gebruikers. Door de flexibiliteit die het platform biedt en de nieuwe opties die Salesforce elk kwartaal introduceerd ziet men in ontwikkeling op Salesforce een grote toekomst. Om die reden werd ik in oktober 2013 gevraagd om het team van Salesforce administratoren (toen een team van 3) te vergezellen en werd ik Business Process Consultant voor Corporate ICT. Ons team is verdeeld in 2 groepjes van 2. Twee personen die instaan voor het dagdagelijks beheer van Salesforce en ondersteining van de eindgebruikers en twee personen (waaronder ikzelf) die instaan voor nieuwe ontwikkelingen op het force.com platform.

Nu heb ik nog meer plezier dan vroeger! Nu mag ik, bovenop het geven van training aan eindgebruikers, ook nog “spelen” met het systeem. Ik mag gewoon achter het stuur zitten, samen met mijn collega (ook mijn coach en sparring partner) natuurlijk.

De mogelijkheden van dit CRM pakket zijn gewoon onbeperkt en het is gewoon zo leuk dat ik zelfs ’s avonds en in weekenden zaken probeer. Gewoon om meer van het platform te weten te komen en alle mogelijkheden onder de knie te krijgen.

Het vele spelen met het platform en natuurlijk ook het studeren heeft zijn vruchten afgeworpen. In het afgelopen jaar behaalde ik maar liefst drie Salesforce certificaten: Salesforce Certified Administrator, Salesforce Certified Advanced Administrator en Certified Force.com Developer.

Dit is mijn persoonlijk blog waarop ik mijn eigen menig uit en mijn ervaringen met het Salesforce platform deel met gelijkgezinden.

 

Naam: Jan Vandevelde
Geboortedatum: 31 january 1979
Geboorteplaats: Duffel
Status: Gehuwd
Adres: Ninoofsesteenweg 42
Postcode: 9450
Plaats: Denderhoutem
 
 
Werkervaring:
2013 – heden: Business Process Consultant (van Gansewinkel Group)
2008 – 2013: Project Manager (van Gansewinkel Group)
2006 – 2008: Residential & SoHo Contact Center Coaching Coordinator (Mobistar)
2005 – 2006: Residential Contact Center Team Leader (Mobistar)
2001 – 2005: Customer Service Representative (Mobistar)

ASO Economie-Moderne Talen
Bachelor Tolk-Vertaler Engels-Spaans (1 jaar)
Bachelor Business Management Marketing (1 jaar)
Tweetalige opvoeding: Nederlands, Frans
Vloeiend geschreven en gesproken: Engels
Uitgebreide kennis van MS Office (Excel, Powerpoint, Access, Publisher, Project), Internet, Outlook
Kennis en ervaring met CRM applicaties: Peoplesoft, SalesForce, WinRis
People Manager Assessment via Dewitt & Morel
Kennis en ervaring met Call Center monitoring Software: CMS Supervisor, Avaya, Mitel…
 
Training & Certificaties:
Business Presentations Skills
Communicating Assertively
negotiation to resolve conflicts
Journey to Empowerment
Certified Lean6Sigma Blackbelt
Certified SEO Specialist
Certified Body language Practitioner (Centrum voor Lichaamstaal)
Salesforce Certified Administrator (Salesforce.com)
Salesforce Certified Developer (Salesforce.com)
Salesforce Certified Advanced Administrator (Salesforce.com)
 
Salesforce Certified AdministratorSalesforce Certified Developercert_admin_adv_rgb

2005  Innovation Award (Mobistar)
 
2003 Customer Service Award “Helpy Hand” (Mobistar)